De Amsterdamse Beethovenstraat organiseerde dit jaar voor de derde keer op rij BE French in de Beethovenstraat. Een Franse brocantemarkt waar zowel de ondernemers uit de Beethovenstraat met een flinke vleug Frankrijk waar verkopen als externe ondernemers die allerhande snuisterijen aanbieden.
BIZ-vereniging Beethovenstraat zorgt er ieder jaar voor dat naast een goedgevulde markt er ook gezellige randprogrammering is: denk aan een vintage zweefmolen voor de kleinste buurtbewoners, echte Franse chansons op een mobiele langspeelplaat en een jeu de boulesbaan voor een echt vakantiegevoel.
Het Beukenplein is in de afgelopen jaren getransformeerd tot misschien wel het gezelligste en knapste plein van Amsterdam Oost. Om dat te vieren organiseerden de ondernemers dit jaar voor de eerste keer de Beukenbuurtparade. Kinderen konden zich laten schminken en lekker dansen in de silent-kinderdisco. Daarnaast werd er unieke muziek ter ore gebracht: het klassieke ensemble Lisa Jacobs’ The String Soloists en Cool Tribe Sound jazz trio traden op. De parade eindigde met silent disco door DJ Sheila Hill.
Doel van deze evenementen is natuurlijk het aantrekken van bezoekers, het verhogen van de omzet en om nieuw publiek kennis te laten maken met het winkelgebied. Evenementen hebben echter ook een andere belangrijke functie. Uit onderzoek van MindLogyx Retail (1) blijkt dat het winkelgebied van de toekomst een sociale ontmoetingsplaats is voor de consument. Consumenten verkiezen winkelgebieden met sociale meerwaarde boven winkelgebieden die hier niet in investeren. De drie pijlers voor het creëren van sociale meerwaarde zijn betrokkenheid, vertrouwen en wederkerigheid. Om sociale meerwaarde te creëren moet een winkelgebied dus meer zijn dan ‘een verzamelplaats van verkooppunten’. Door een evenement te organiseren als ‘cadeau’ aan de bezoeker, waarbij financieel gewin niet op nummer één staat maar de verbinding tussen bezoekers en collega-ondernemers wordt vergroot, neemt de betrokkenheid toe.
Op 22 september 2018 is het Burendag. Dit is een mooi moment voor winkelgebieden om de verbinding met de buurt te verstevigen. Ook in Amsterdam Oud West slaan de ondernemers de handen ineen om hun buren een mooie dag te laten beleven en de verbinding aan te gaan. Meer hierover weten? Houdt dan onder andere de website van de Kinkerstraat in de gaten!
(1) Nieuwe richtlijnen voor succesvolle winkelgebieden, MindLogyx Retail 2016.