Utrecht: Smaken verbinden het Beursplein met Lombok
augustus 2023Hoe leg je een verbinding tussen twee aanpalende maar totaal verschillende stedelijke gebieden? Met… een bolletje ijs.
Tenminste, volgens een team studenten Sociale Geografie & Planologie van de Universiteit Utrecht. Zij zochten naar manieren om het stedelijke Jaarbeursplein en de levendige wijk Lombok dichter bij elkaar te brengen. Binnen 10 weken kwamen de studenten tot een verrassende én smakelijke oplossing: het bolletje Lombok.
Beursplein legt de link met Lombok
Het Beursplein en Lombok: de Utrechtse gebieden liggen op een steenworp afstand van elkaar, maar lijken soms wel deel te zijn van een andere wereld. Ondernemers aan het Beursplein brengen hier verandering in. Ze stimuleren de medewerkers in het gebied om Lombok te bezoeken, en willen ook graag wat Lombok naar het Beursplein halen. Gunstig voor de lokale economie en versterkend voor de onderlinge verbinding.
Er zijn al wat initiatieven gestart: zo werken de gebieden samen rond schoon, heel en veilig en worden Beurspleinprofessionals binnenkort gestimuleerd een lunchwandeling in Lombok te maken. In de toekomst wordt, door nieuwbouw en herinrichting, de geografische verbinding tussen de gebieden nog sterker.
Hoe verbind je twee totaal verschillende gebieden?
Studenten Sociale Geografie gingen de uitdaging aan. Tijdens het werken in een ‘Stadsstudio’ moeten ze de collegezaal uit. Tien weken lang werken voor en met een organisatie (in dit geval Stad & Co) aan een vraagstuk in de regio, stad of buurt. Het doel? Bijdragen aan de toekomst van de stad.
Video: Community engaged learning bij Universiteit Utrecht
De ondernemers rond het Beursplein zijn verenigd in een kernteam, aangestuurd door Stad & Co. Dit team biedt de studenten de kans om in hun gebied aan de slag te gaan. Charlie Hoge, adviseur bij Stad & Co: ‘Het is ongelofelijk belangrijk om de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven te stimuleren. De frisse blik en het enthousiasme van de studenten zorgt voor nieuwe inzichten en bijzondere perspectieven op binnenstedelijke vraagstukken. Binnen deze opdracht werden de studenten twee belangrijke vraagstukken van ondernemers in het Beursplein-gebied voorgelegd. Het zoeken naar de verbinding met Lombok inspireerde hen het meest. Aan hen de taak, en de vrijheid, om binnen 10 weken met een goed idee te komen, ondernemers te mobiliseren en resultaat te boeken. En of dat is gelukt!’
Eten verbindt
Na verschillende brainstorm- en onderzoekssessies zag het team in ‘food’ de verbindende factor met de meeste potentie. Lombok staat bekend om de vele winkels met bijzondere lekkernijen afkomstig uit alle windstreken, terwijl in het Beurspleingebied juist veel passanten, toeristen of werknemers lopen die wel toe zijn aan een lekkere snack. Daarbij: de verbinding met lokale ondernemers en producten zoeken is duurzaam. Het draagt bij aan minder transportbewegingen en stimuleert de lokale economie.
Van idee naar uitvoering
Een leuk idee, maar hoe breng je dit in de praktijk – en dan ook nog eens binnen 10 weken? Veel ideeën zijn de revue gepasseerd. Lombokse broodjes in de bedrijfskantines, een markt op het plein, pick-up points of andere manieren om maaltijden uit te wisselen. Al gauw liepen studenten tegen praktische bezwaren aan als houdbaarheid, financiële afspraken of bestaande levercontracten. Het team gaf niet op en kwam in contact met een ondernemer die de oplossing bood: het ambachtelijke ijs van ijssalon Dam.
Deze populaire ijssalon zit op de hoek van de Damstraat in Lombok en verkoopt zelfgemaakt ijs en andere zoete lekkernijen. De ijssalon levert normaal niet aan horeca, maar maakt voor dit lokale project een uitzondering. Dit tot vreugde van de koks van het Park Plaza hotel, die graag lokaal inkopen en samenwerken met hun ‘buren’.
Het ijs van de Damstraat zorgt voor een nieuw zomers dessert op de kaart: 3 bolletjes ijs uit Lombok met de smaken baklava, Marokkaanse munt en stroopwafel. Lokale smaken, die de gebieden verbinden. IJssalon Dam maakt de smaken met producten uit de wijk. Het ‘bolletje Lombok’ staat de hele zomer op de dessertkaart.
Samenwerking aanleiding tot nieuwe initiatieven
Voor de studenten was het een geslaagde opdracht met tastbaar resultaat. Deze nieuwe samenwerking tussen ondernemers in Lombok en het Beursplein lijkt een succes. En, wie weet prikkelt het ijs de creativiteit. Welke initiatieven komen nog meer op gang tijdens het eten van een bolletje Lombok? We zijn benieuwd!
De rol van Stad & Co
Stad & Co is actief in het Beursplein én de wijk Lombok. Rond het Utrechtse Beursplein realiseert Stad & Co de gebiedsambities onder leiding van Pascal Spijkerman. Ook in winkelgebied Lombok speelt Stad & Co een actieve rol, door gebiedsmanager Peter van Gool.
Stad & Co werkt regelmatig samen met onderwijsinstellingen in verschillende steden. Zo doen we samen met DNWS en de Hogeschool van Amsterdam onderzoek naar ‘de ideale centrumorganisatie’ (zie het congres ‘Samen werkt’ op 6 november 2023) en hebben we met de Fontys Hogeschool de onderzoeksmethode ‘frietje onderzoek’ ontwikkeld.