Utrecht: Hoe de Kanaalstraat zich profileert tijdens de herinrichting

mei 2023
Foto: informatieve bouwhekken in de Utrechtse Kanaalstraat

Herinrichten van de openbare ruimte in een drukbezocht winkelgebied is een grote uitdaging. Afgesloten straatdelen en wegomleidingen maken het bezoekers, bewoners en ondernemers lastig hun weg te vinden. Wekenlang bouwhekken voor de deur en moeten slalommen om thuis te komen, niemand wordt er blij van.

De winkeliersvereniging Lombok maakt – slim! – van de nood een deugd. De Kanaalstraat-Damstraat in Utrecht is het bruisende winkelhart van deze multiculturele wijk direct achter Utrecht Centraal. Buurtbewoners, Utrechters en bezoekers van buiten de stad halen er hun (verse) boodschappen, kleding en lifestyle-producten in mediterrane winkels en speciaalzaken. Ondernemers en gemeente hebben de handen ineen geslagen rond de herinrichting van het gebied. Concreet gebruiken ze de werkzaamheden om de toekomstige Kanaalstraat nog duidelijker te profileren.

Functionele informatie  

Gebiedsmanager Peter van Gool: ‘Van een bouwhek voor je zaak wordt geen enkele ondernemer blij. Bewoners en bezoekers vragen zich af: wat gebeurt er achter die hekken, kan ik er nog doorheen, is die winkel wel open? Natuurlijk begrijpt iedereen dat wat overlast nou eenmaal bij een verbouwing hoort, maar je wilt voorkomen dat bezoekers zelf conclusies trekken, of ergens anders hun inkopen gaan doen. Met functionele informatie op de bouwhekken beantwoorden we dit soort vragen.’

Profileren met bouwhekken

‘Maar we doen dus meer. Samen met de gemeente en de aannemer hebben we een serie borden voor op de hekken ontworpen. Hierin combineren we praktische informatie over de herinrichting, met de historie van de buurt en de rijkheid van het winkelaanbod en de horeca die is ontstaan. Als winkeliersvereniging hadden we al een eigen huisstijl. Die is verder uitgewerkt en ademt nu nóg meer de sfeer van dit bijzondere winkelgebied. Het doel is behalve bezoekers tijdens ‘de verbouwing’ zich welkom laten voelen, ze ook de feel van de nieuwe Kanaalstraat te geven. Het was hier al avontuurlijk winkelen en het wordt alleen maar nóg leuker!’

Meer weten?

Meer weten over gebiedsmanagement of doorpraten over het profileren van winkelgebieden? Neem dan contact op met Peter van Gool of Eveline van der Vliet.

meer weten?

 

Eveline van der Vliet

senior communicatiespecialist
mail mij     LinkedIn
 

Peter van Gool

senior adviseur
mail mij     LinkedIn