Utrecht: buurtvisie 'stuurt' herinrichting Kanaalstraat

juni 2019

De Utrechtse Kanaalstraat was ooit een van de eerste plekken in Nederland waar je een broodje shoarma kon bestellen. Tegenwoordig vormt ze - samen met de Damstraat - een bruisend winkel- en horecahart in de wijk Lombok, op een steenworp afstand van het station en de binnenstad.

In het winkelgebied zitten veel Arabische en Oosterse zaken; gevolg van energiek ondernemerschap van arbeidsmigranten en opvolgende generaties uit Marokko en Turkije. Vraagstukken zijn er ook, met als voornaamste uitdaging het vinden van een antwoord op het wereldwijd veranderende consumentengedrag. Daarnaast zijn Utrecht en Lombok zelf ook in beweging, wat impact heeft op de Kanaalstraat.

Buurtvisie

In 2017 zijn bewoners en ondernemers begonnen om samen een buurtvisie uit te werken. Het idee was een eigen ‘beleidskader’ te ontwikkelen voor de geplande herinrichting van de straat. Hoewel de belangen niet altijd gelijk zijn, rolde er wel een duidelijke gemeenschappelijke wens uit: een vitaal en veilig (winkel)gebied.

Vastgoedeigenaren betrekken

De winkeliersvereniging Lombok en de gemeente Utrecht bouwen samen inmiddels volop verder op deze buurtvisie. Om het winkelgebied te versterken en toekomstbestendig(er) te maken, wordt onder andere gewerkt aan de positionering en branding, een passende branchering en versterking van het ondernemerschap. De vastgoedeigenaren zijn hierbij een onmisbare schakel. Een eerste bijeenkomst om met elkaar kennis te maken, staat gepland. Straatmanager Peter van Gool: ‘Werken aan de economische vitaliteit en branchering van het gebied kan niet zonder hun betrokkenheid. Gecommitteerde eigenaren zijn net als winkeliers, bewoners en de gemeente essentieel voor een sterke en gastvrije Kanaalstraat!’

meer weten?

 

Peter van Gool

senior adviseur
mail mij     LinkedIn