Precies weten wie u bent én waar u staat ten opzichte van anderen en welke ‘plussen’ u terecht kunt claimen maakt het mogelijk om snel en adequaat in te springen op (onverwachte) kansen die zich in (de omgeving van) uw binnenstad of winkelgebied voordoen. Het is immers duidelijk wat wel en niet ‘past’ en waarde toevoegt. Daarnaast helpt het claimen van een onderscheidend profiel ook ongewenste concurrentie – bijvoorbeeld in ‘gedeelde’ verzorgingsgebieden – te voorkomen. Om uw ‘plek’ in het grotere geheel – zoals de stad of regio – te claimen kunt u positioneren. Positioneren is het realiseren van een (relatieve) positie in de perceptie van de doelgroep. Het beeld dat de (huidige en gewenste) bezoekers, bewoners en ondernemers hebben van de aantrekkelijkheid van een gebied ten opzichte van omliggende en/of vergelijkbare gebieden bepaalt deze positie.
Voor de samenwerkende partijen in een gebied kan een positioneringstraject – én de output ervan- een vertrekpunt zijn om een verdere strategie in te vullen. Zowel het doelgericht werven van nieuwe ondernemers als het bevorderen van duurzame en loyale relaties met bestaande en nieuwe bezoekers, wordt een stuk eenvoudiger met een helder beeld van uw positie in de perceptie van de doelgroep(en). Positioneren is nooit het einddoel, maar helpt bij het vaststellen en uitvoeren van een gemeenschappelijke strategie en uiteindelijk meer bezoekers voor uw gebied, verbetering van de openbare (verblijfs)ruimte en een gerichtere kijk op de lokale branchering. Positioneren gaat ook aan gebiedsmarketing vooraf.
Voor stakeholders kan een positioneringsproces zeer inspirerend en ook verfrissend zijn. Ineens gaan de luiken open en blijkt dat wat altijd werd gedacht, toch anders. Een bijkomend waardevol effect is dat het proces van ‘zoeken, afwegen en kiezen’ ook de kennis van alle deelnemers vergroot. Zij krijgen meer en beter inzicht in de voorkeuren en afwegingen van hun huidige en toekomstige klanten en bezoekers.
Stad & Co verzamelt op basis van een eigen methodiek stapsgewijs zoveel mogelijk relevante informatie. Op basis daarvan stellen we een scherpe positionering vast. Samen met de (eerder vastgestelde) gebiedsidentiteit vertalen we dit naar een marketingcommunicatieplan of een praktische toolbox. Deze bieden het collectief en de individuele ondernemers voldoende handvatten om zelf stappen te zetten. Concrete input en een heldere briefing kunnen worden ingezet om een creatief concept te laten ontwikkelen voor uw gebied. Adequate inzet van alle aangereikte middelen maakt het gebied een herkenbare plek waar bezoekers, ondernemers en bewoners trots op zijn en waar ze in willen investeren zowel economisch, sociaal en cultureel.