Wel of geen transformatieproces starten? Wie zijn die nieuwe bezoekers? Is er voldoende draagvlak voor die beleidsverandering? Het maken van keuzes kan soms spannend of onzeker zijn. Verkeerde beslissingen hebben veelal onpraktische en financiële consequenties als gevolg. Gedegen en betrouwbaar onderzoek vormt de basis voor veel (complexe) vraagstukken binnen verschillende contexten. Bijvoorbeeld voor een winkelgebied met transformatieambities of voor een veranderend bedrijventerrein. Ook gewijzigd of nieuw beleid, een vernieuwde organisatie in uw gebied of een aangepaste invulling van de openbare ruimte vragen om een goed onderbouwd kompas.
Tegelijkertijd hangt de ontwikkeling van de stedelijke economie nauw samen met visies, actieplannen en regelgeving. Uiteenlopende ambities en belangen, en de lokale realiteit beïnvloeden elkaar hierbij voortdurend. Het is de kunst om de gemene deler te vinden in de diverse belangen, meningen en doelen. Een visie, actieplan of beleidsstuk waar alle stakeholders achter staan en zich in herkennen is sneller van de schrijftafel naar de praktijk gebracht. En dit stimuleert ondernemer- én burgerschap. Degelijk onderzoek, met een afwisseling in kwalitatieve en kwantitatieve dataverzameling, draagt bij aan de totstandkoming van gezamenlijke stukken met impact.
Onderzoek is er in vele soorten en maten. Afhankelijk van uw vraag wordt de juiste methodiek ingezet. In het ene gebied betekent dit een onderzoek van a tot z, terwijl voor het andere gebied een SWOT-analyse of compacte quickscan voldoende kan zijn. Verschillende kwantitatieve en kwalitatieve tools zoals deskresearch, interviews, observaties, enquêtes, focusgroepen tellingen worden ingezet om het doel te bereiken. Van het verkennen van kansen, het peilen van draagvlak voor plannen of het evalueren van gedane zaken.
Stad & Co is gespecialiseerd in het opzetten en uitvoeren van een integraal onderzoek. We analyseren de opgehaalde gegevens en resultaten, met in achtinneming van de lokale context en feiten. Desgewenst adviseren we over de te nemen vervolgstappen. We verwerken de uitkomsten van het onderzoek in een passende vorm. Bijvoorbeeld een inspirerend rapport, matrix, infographic, wensbeeld, kansenkaart of toekomstscenario. Daarmee heeft u de resultaten altijd en snel bij de hand.