Voor gebieden die onvoldoende weten waar ze voor staan, geen gedeelde visie hebben op de toekomst van het gebied of moeite hebben met het maken van strategische keuzes kan het boven water halen van de gebiedsidentiteit richting geven. Ook heeft een lokale uitvoeringsstrategie een hogere slagingskans als deze niet wordt ‘bedacht’, maar zijn basis vindt in de karakteristieke eigenschappen en gebruikers van een gebied. Echter is de identiteit van een gebied niet permanent en aan verandering onderhevig. Bijvoorbeeld doordat de bestemming, het publiek of het type inwoner verandert. De kunst is om tijdig in te spelen op ontwikkelingen.
De identiteit van een gebied ligt besloten in de cultuurhistorie, ligging en afbakening, ruimtelijke elementen zoals bebouwing en groen, landmarks zoals erfgoed, de functies en activiteiten. Ook de gebruikers – ondernemers, bewoners, bezoekers en overige stakeholders – hun gedrag en waardeoriëntaties zijn veelzeggend. Als er al iets specifiek is dat kan worden gebruikt bij het bepalen van de identiteit, dan zijn het vaak persoonlijke verhalen van mensen uit het gebied, een opvallende ondernemer of een bijzonder aanbod. Maar soms gaat het ook om ongrijpbare elementen zoals een sfeer die feilloos wordt herkend door mensen met dezelfde waardenset. Stad & Co drukt gebiedsidentiteit altijd uit in gebruikswaarde, belevingswaarde en toekomstwaarde.
In een onderscheidend verhaal van en over uw gebied herkennen mensen met dezelfde waardenset zich. Een degelijk verhaal kan als richtinggevende basis dienen voor een op te stellen toekomstvisie, ambitie, of uitvoeringsstrategie en vormt het startpunt voor verdere positionering. Stad & Co heeft een eigen methodiek voor het vaststellen van de identiteit van gebieden ontwikkeld. In onze aanpak is een eigen en herkenbaar ‘verhaal van uw gebied’ weliswaar het doel, maar is het proces zelf ook een krachtig middel om onderlinge verbinding en betrokkenheid te verhogen.
De adviseurs van Stad & Co brengen samen met u en andere belanghebbenden het onderscheidende en ‘eigen’ karakter van uw gebied in kaart. We verkennen het gebied ter plekke en verzamelen verhalen en voorkeuren van alle stakeholders. Aanvullend kunnen brainstorms, documentatie-analyses, interviews en SWOT-analyses bijdragen aan de verwezenlijking van het proces. Onze methoden zijn innovatief, bottom-up, op maat, resultaatgericht en energiek. Op deze manier kan iedere stakeholder zijn of haar best mogelijke bijdrage leveren.