Grote trends als de individualisering, technologisering, globalisering en een wereldwijde pandemie hebben veel veranderd in het gedrag, de behoeften en de voorkeuren van mensen. Er is sprake van een groeiend verlangen naar verbinding, beleving en authenticiteit. Binnensteden, winkelgebieden en dorpscentra deinen hierop mee. Dit heeft geleid tot een herwaardering van een van de oerwaarden van de traditionele marktplaats; haar sociale meerwaarde. Voor klanten, bezoekers en bewoners maakt met name gastvrijheid het verschil in de beleving en waardering van binnensteden, dorpscentra en winkelgebieden.
Naast ‘fysieke gastvrijheid’ van gebieden, zoals een aangenaam ingerichte en goed onderhouden openbare ruimte, speelt ‘persoonlijke gastvrijheid’ een grote rol. Onder dit laatste verstaan we de houding en het gedrag van alle mensen die een gebied vertegenwoordigen. Fysieke én persoonlijke gastvrijheid bepalen samen hoe mensen hun (koop)ervaring of bezoek waarderen. En of ze terugkomen. Voor louter functionele aankopen kunnen ze immers ook online terecht.
Om de gastvrijheid in een gebied te vergroten kunnen diverse tools worden ingezet:
Stad & Co ontwikkelt maatwerk gastvrijheidsprogramma’s. Zo zetten we lokale trainingsprogramma’s op voor ondernemers, winkelpersoneel en aanvullende ‘gezichten’ in het gebied, organiseren we gastvrijheidsscans en stellen we samen met alle betrokkenen concrete verbeterplannen op. Ook ontwikkelen we samen met ondernemers, gemeenten, citymarketingorganisaties en trainingsbureaus ‘city host programma’s’