Van oudsher is de binnenstad een plek waar men samen komt om elkaar te ontmoeten, nieuws uit te wisselen en verhalen te delen. Toch ligt de focus in de hedendaagse samenleving vooral op het economische aspect en is er weinig oog voor de sociale cohesie van het gebied. In eerste instantie klinkt dit vrij logisch, ondernemers moeten hun zaak immers draaiende houden. Echter is het creëren van sociale meerwaarde een belangrijke factor voor de relevantie en het bestaansrecht van een winkelgebied. Maar hoe bindt een ondernemer zijn klanten en bezoekers aan het gebied?
Een gastvrij winkelgebied is onderscheidend. Ondernemers en winkelmedewerkers die gastvrijheid uitstralen, zorgen ervoor dat de bezoeker zich prettig en welkom voelt. Dit is meer dan klantgerichtheid of service, waarmee ‘slechts’ aan de behoeften van een klant wordt voldaan. Het gaat om een niveau hoger: de nadruk op functionaliteit wordt vervangen door de nadruk op beleving. Gastvrij winkelpersoneel biedt de gasten een bijzondere ervaring die ze zich zullen herinneren.
Om aan deze behoefte en noodzaak te voldoen zetten wij lokale trainingsprogramma’s op voor ondernemers, winkelpersoneel en aanvullende ‘gezichten’ in het gebied zoals handhavers en ambtenaren. Deze programma’s zorgen er voor dat lokale ondernemers elkaar leren kennen en een collectief gevoel van gastvrijheid gaan ervaren en uitdragen. Werken aan een gezamenlijk doel schept een band, op deze manier wordt iedere ondernemer, winkelier of personeelslid een trotse ambassadeur van de stad. Zo zien zij elkaar niet meer als concurrenten, maar als collega’s. Een echte gastvrije winkelier verwijst een klant door naar de buurman, deelt tips over bezienswaardigheden, geeft de hond een hondenkoekje en beveelt een plek om te lunchen aan. Het doet wonderen.
Maar al deze kleine gebaren, waarom doen we het zo weinig? Dat is de vraag die Milo Berlijn al jaren bezighoudt. Met voorbeelden uit de praktijk houdt hij mensen op humoristische wijze een spiegel voor over hoe we vaak vastgeroest zitten in bepaald gedrag. Om het gastvrijheidsprogramma in uw stad een kick-start te geven, organiseren wij samen met Milo een wervelende theatershow die meteen een hele groep ondernemers enthousiasmeert om aan de slag te gaan met gastvrijheid.