Uitgangspunt
Restaurants en cafés mogen open, onder voorwaarden:
Bovengenoemde punten zijn de landelijke richtlijnen maar niet de enige voorwaarden waaraan een ondernemer moet voldoen. Feitelijk is de ‘noodverordening’ nog steeds van kracht en gelden ook nog andere voorwaarden. Als ondernemer ben je verplicht je hieraan te houden!
Acties
1.Proactieve communicatie
De boodschap via social media, websites, lokale media etc. moet zijn dat het Stratumeind weliswaar open is, maar net als alle andere horecazaken in de stad slechts deels open is en te maken heeft met de eisen van social distancing, dus:
2. On site communicatie
Een 2e vorm van communicatie is het aanbieden van informatie rondom het Stratumseind. Deze middelen moeten de bezoeker die het Stratumseind nader informeren over drukte en, in geval dat het (bijna) vol is, verwijzen naar andere terrassen in de stad.
Dit kan middels:
Door rondom het Stratumseind informatie duidelijk aan te bieden aangaande drukte kan de bezoeker tijdig een keuze maken om er wel of niet heen te gaan. In het scenario waarin het druk (oranje) wordt of zelfs vol is (rood) kunnen beveiligers bezoekers aan de rand van het gebied informeren en verwijzen of, in scenario rood, zelfs tegenhouden.
3. Rol van ondernemers
Binnen de straat hebben de ondernemers een informatierol. Deels kunnen zij op hun social media melden als alle plaatsen binnen gereserveerd zijn en/of het terras vol is en daarnaast moeten zij actief managen op de vloer door bezoekers die er niet meer bij kunnen te verwijzen.
4. Verantwoordelijkheid ondernemers
Binnen de straat moeten ondernemers hun verantwoordelijkheid blijven nemen en hun terrassen managen door:
5. Afsluitingen voorbereiden en horecastewards
Daarnaast is het mogelijk om op afstand afsluitingen voor te bereiden waar horecastewards samen met horecaondernemers bezoekers kunnen informeren over de drukte in de straat, kunnen verwijzen of zelfs weg kunnen sturen (scenario rood). Op deze posities moeten hekken gereed staan zodat beveiligers deze kunnen gebruiken bij scenario oranje en rood. In de straat kunnen de horeca stewards actief publiek verwijzen naar plaatsen waar nog wel plaats is op de terrassen en contact houden met de ondernemers. Zij zijn de ogen en oren die sfeer proeven, drukte monitoren en zorgen dat er geen wachtrijen in de straat ontstaan. Het plan is om de horecastewards op donderdag, vrijdag en zaterdag in te zetten.
6. Extra acties