Onder gebiedsbranding verstaan we het branden of ‘merken’ van een geografisch gebied, een winkelstraat of binnenstad bijvoorbeeld. Een gebiedsbrand is een geheel van samenhangende beelden, gevoelens en gedachten die regelmatige bezoekers en klanten exclusief aan een winkelstraat- of gebied koppelen. Stad & Co is gevraagd de ondernemers in de Gijsbrecht van Amstelstraat te ondersteunen bij het ontwikkelen van een relevant, herkenbaar en onderscheidend eigen streetbrand, gebaseerd op een eveneens vast te stellen aansprekende positionering en kernpropositie.
De ondernemers uit de Gijsbrecht hadden behoefte aan inzicht in hun gebiedsidentiteit, welke als input dient voor een eigen ‘merk’ en een eigentijdse huisstijl en vormgeving. Daarnaast bestond er een grote wens om dit hernieuwde ‘merk’ te voorzien van een marketing- en communicatiestrategie, waar het bestuur de komende jaren mee uit de voeten kan. Na negen maanden is een brandrapport, een marketingcommunicatieplan en een nieuwe huisstijl opgeleverd.
In dit traject heeft Stad & Co samen met een werkgroep branding – bestaande uit ondernemers, buurtbewoners, vastgoedeigenaren en andere betrokkenen uit het gebied (Hilversum Marketing) – en ontwerpbureau Holland Centraal/SOS Design gewerkt aan de profilering en branding van de Gijsbrecht van Amstelstraat.
Meer informatie over het ontwikkelen van een gebiedsbrand of streetbrand? Ga naar de onderscheidende stad.