Compaan-communities in Amsterdam
Met compaan werken ondernemers, bewoners en de overheid samen als één community aan meer veiligheid en kwaliteit in hun winkelgebied of bedrijventerrein. Het innovatieve systeem is een krachtig antwoord op de behoefte van ondernemers aan instrumenten die passen bij de huidige tijdsgeest. Waarom en wanneer is compaan een goede keuze?
De allereerste compaan community van Nederland is in 2016 opgericht, in de Amsterdamse De Clercqstraat. Vertegenwoordigers van de BIZ De Clercqstraat, bewonersgroep De Clercqstraat, de politie en stadsdeel West tekenden de overeenkomst. Jan Disseldorp, ondernemer en BIZ-voorzitter: ‘Samenwerken met de politie, het stadsdeel en de bewoners is superbelangrijk. De stad is volop in beweging en er verandert heel veel. Welke ondernemer heeft nog het telefoonnummer van zijn buurman? Met compaan kunnen we elkaar weer blindelings vinden en bereiken. Een must in noodsituaties. Maar compaan is ook een ideaal systeem om als ondernemers onderling over dagelijkse dingen in de straat te communiceren, informatie te verspreiden en samen acties uit te voeren.’
René Besten, teamchef bureau Oud-West: ‘Als politie zien we heel duidelijk dat wijkagenten een belangrijke succesfactor in de veiligheid en leefbaarheid van wijken zijn.’ Bewoner Pieter-Jan Andre: ‘De gedachte dat de overheid voor onze veiligheid moet zorgen, is allang achterhaald. Alle partijen samen moeten de publieke ruimte in beheer nemen en met elkaar iets ondernemen. De komst van compaan ondersteunt deze nieuwe manier van samenwerken in de straat’. Gerolf Bouwmeester, oud-voorzitter stadsdeel West: ‘Ondernemers en bewoners zijn de hele dag in het gebied. Zij weten dus exact wat er speelt en zien wat er gebeurt. Met compaan kunnen we het samen en stuk aantrekkelijker en veiliger maken in de buurt, in plaats van naar elkaar te wijzen over wie de verantwoordelijkheid heeft of moet nemen.’
Compaan is een doorbraak doordat het nieuwe community based samenwerking in winkelgebieden combineert met flexibele digitale technologie. Het systeem maakt gebruik van Chainels, een integraal digitaal platform waarin web, app en e-mail zijn geïntegreerd. Deelnemers kunnen dus altijd en overal inloggen, via hun mobiele telefoon, tablet, laptop of pc. Ze kunnen dan direct meldingen versturen, foto’s of berichten plaatsen, onderling communiceren en belangrijke informatie opslaan en uitwisselen. Naast de online functionaliteiten bevat compaan ook handige offline hulpmiddelen.
Na de De Clercqstraat ontstonden al snel meer compaan-communities in Amsterdam en in andere steden en dorpen. De onderwerpen die de communities managen zijn zeer divers: van zwerfafval of onvoldoende straatverlichting tot het omgaan met ondermijning. En van evenementen of een herinrichting van de openbare ruimte tot antwoorden op de uitdagingen van gentrificatie. Stad & Co ondersteunt de volgende Amsterdamse compaan-communities:
“Weerbaarheid van ondernemers tegen criminaliteit is een speerpunt van ons veiligheidsbeleid. Deze samenwerking zorgt voor een nog veiligere Beethovenstraat, zowel voor de ondernemers als voor het winkelend publiek.”
-Sebastiaan Capel, voorzitter bestuurscommissie Zuid
Meer weten over de werking en de voordelen van compaan? Neem ook een kijkje in de veilige stad of ga naar compaan.online!