Revitalisering winkelcentrum Beverwaard
Het winkelcentrum Beverwaard in Rotterdam-Zuid heeft de afgelopen jaren, evenals andere winkelcentra, geleden onder de economische crisis, de explosieve groei van internetverkopen en de vergrijzing. Gemeente Rotterdam trekt bij Stad & Co aan de bel om een frisse start voor winkelcentrum Beverwaard te maken.
Aanhoudende problematiek
Door het wegtrekken van diverse winkels is het aanbod verschraald. Bovendien is er concurrentie van twee nabijgelegen winkelcentra. Ook kampt het winkelcentrum Beverwaard met een negatief imago, zowel bij bewoners van de wijk als bij potentiƫle ondernemers. Dit maakt het niet eenvoudig om nieuwe ondernemers te vinden die zich willen vestigen.
Van winkel- naar ontmoetingsplek
De gemeente Rotterdam heeft Stad & Co gevraagd om haar te helpen bij de revitalisering van het winkelcentrum en als projectleider op te treden. Het doel is om het winkelcentrum weer als belangrijke ontmoetingsplek in de wijk te laten functioneren. Een winkelcentrum met een vollediger aanbod aan winkels, waar het prettig en gezellig winkelen is en waar bewoners elkaar ontmoeten en graag verblijven.
Korte termijn maatregelen
Om op korte termijn een aantal verbeteringen te bereiken, was een breed pakket aan maatregelen nodig. De twee overkoepelende maatregelen zijn het terugbrengen van de leegstand en het verbeteren van het imago door een marketingcampagne waarin huidige ondernemers een prominente rol spelen. Aanvullend hierop is gewerkt aan verfraaiing van de buitenruimte, verbetering van de uitstraling van de winkels en leegstaande panden, vergroten van de betrokkenheid van ondernemers en de organisatie van evenementen. De intensieve samenwerking bevatte een co-creatieve aanpak met de voorzitter van de ondernemersvereniging, het platform ‘Like-je-Wijk’ Beverwaard, de gemeente en de pandeigenaren, de ondernemers en bewoners.