Identiteit & positionering
Visie & strategie

Onderscheidend en toekomstbestendig Oud Urk

De ondernemers in het oude centrum van Urk hebben goud in handen. Maar hoe kan iedereen optimaal profiteren van deze potentie? De BIZ winkelcentrum Oud Urk heeft Stad & Co in het voorjaar van 2021 gevraagd te helpen bij het vaststellen van de basis: de gebiedsidentiteit van Oud Urk.

Goud in handen op Urk

De historische dorpskern van Urk is een unieke plek. Met een rijke geschiedenis, sfeervolle panden, een levendige haven, oude botters, een uitgebreid museum en gezellige terrassen, heeft Oud Urk een jaloersmakende serie aan onderscheidende kenmerken. Puur goud als je het ons vraagt, in een wereld waarin alles online te koop is en waarin unieke belevingen steeds belangrijker worden. En dat zeggen de ondernemers ook, net als de andere stakeholders van het centrum: ‘we hebben hier goud in handen.’

Kansen blijven liggen

Toch is de vroegere concentratie van retail en horeca in het compacte gebied steeds meer versnipperd geraakt. De gemeente vraagt de BIZ ad hoc om advies bij bestemmingswijzigingen, terwijl ondernemers dit steeds lastiger vinden door gebrek aan een gedeelde langetermijnvisie en -strategie. Ook ontbreekt het momenteel aan eenduidige en herkenbare communicatie naar buiten.

Gebiedsidentiteit als basis

Ondanks de potentie die iedereen ziet, blijven er dus teveel kansen liggen. De vraag is: hoe zet Urk haar goud om in een unieke beleving? De BIZ Oud Urk heeft Stad & Co gevraagd te helpen bij het vaststellen van de gebiedsidentiteit van Oud Urk. En deze vervolgens als basis te gebruiken voor de ontwikkeling van een onderscheidende positionering en kernpropositie, een gezamenlijk toekomstbeeld en routekaart, een marketingcommunicatieplan en een praktische toolbox voor individuele ondernemers. Producten die ondernemers, eigenaren en gemeente volop kunnen gebruiken voor private en publieke activiteiten.

Proces

Het traject op Urk bestaat uit twee fasen. In de eerste fase verkennen we Oud Urk, door zoveel mogelijk relevante informatie over de identiteit en toekomst van Oud Urk te verzamelen. We toetsen, verdiepen en verbeteren alle gevonden bouwstenen. Vervolgens vertalen we de bouwstenen naar een gebiedsvisie, positionering en kernpropositie. Stad & Co is ervan overtuigd dat het proces zelf ook een krachtig middel is dat helpt gemeenschappelijke strategische keuzes te maken.

Soortgelijke projecten

Positionering winkelgebieden Den Helder

 

Positionering en samenwerking Baarn Centrum

 

Streetbranding De Gijsbrecht van Amstelstraat

 

meer weten?

 

Eveline van der Vliet

senior communicatiespecialist
mail mij     LinkedIn
 

Marlot van Dijken

senior adviseur
mail mij     LinkedIn
 

Marius Drissen

senior adviseur
mail mij     LinkedIn