De gemeente Wijdemeren heeft in haar Bestuursakkoord 2018-2022 opgenomen dat ze het ‘Ondernemersloket’ nieuw leven wil inblazen. Stad & Co heeft als kwartiermaker deze wens samen met het bedrijfsleven en andere stakeholders concreet gemaakt. Op basis van onze rapportage is inmiddels een vaste Ondernemersmanager aan het werk met de publiek-private ambities op economisch vlak.
Gemeente Wijdemeren ligt aan de westkant van het Gooi. Is in 2002 ontstaan vanuit de fusie van de gemeente Loosdrecht, ’s-Graveland en Nederhorst den Berg. Bestaat uit een zestal kerndorpen: Ankeveen, Breukelveen, ’s Graveland, Korthoef, Loosdrecht & Nederhorst den Berg.
De exacte invulling van het Ondernemersloket was een aandachtspunt. Want een loket, wat is en doet dat nou precies? En een ‘loket’ klinkt ook wel erg passief, zouden we het niet actiever in moeten steken en omdopen tot ‘ondernemersmanagement’? Eind 2018 startte directeur Pascal Spijkerman van Stad & Co als kwartiermaker om op deze en andere vragen antwoord te geven. Uiteindelijke doel was een breed gedragen ambitiedocument, waarmee gezamenlijk kan worden gewerkt aan een optimaal vestigingsklimaat voor ondernemers in Wijdemeren. Met bijbehorende organisatiestructuur.
Gekozen werd voor deskresearch van bestaande beleidsstukken van de gemeente Wijdemeren, gecombineerd met interviews. Om breed draagvlak te verkrijgen, hanteerden we daarbij zoveel mogelijk een methodiek van ‘co-creatie’. Iedereen een kans geven mee te denken en te doen. Door breeduit te communiceren, bijvoorbeeld via de gemeentesite, social media, persberichten, artikelen in Weekblad Wijdemeren, Raadsinformatiebrieven, mails en de ‘zeepkist’ tijdens de traditionele Stamppottenavond/Nieuwjaarsreceptie van Ondernemend Wijdemeren, is iedereen opgeroepen om zijn of haar suggesties daadwerkelijk kenbaar te maken. Zowel schriftelijk als per telefoon als face-to-face werd daarvan volop gebruik gemaakt.
De gesprekspartners waren afkomstig uit zowel de publieke als de private sector. Bij de publieke sector gaat het bijvoorbeeld om medewerkers van de gemeente Wijdemeren met aanpalende portefeuilles, functionarissen Economische Zaken binnen de Regio Gooi & Vecht en de aangesloten gemeenten, of het Werkgeversservicepunt. In de private sector gingen we van ZZP’ers en MKB’ers tot grote bedrijven, van starters tot gevorderden. Streven is geweest om niet alleen de ‘usual suspects’ aan tafel te krijgen, maar ook mensen die normaliter de weg naar het Raadhuis wat minder goed weten te vinden. Zodat ook hun ambities een plek kregen in het ambitiedocument.
In januari tot en met maart 2019 zijn de ideeën van 35 respondenten verzameld. Uit alle verkregen informatie werd vervolgens de gemene deler gehaald. Dit leidde tot kernambities op hoofdlijnen, die vervolgens in drie plenaire bijeenkomsten getoetst en aangevuld zijn.
Na deze werksessies waren de kernambities rond, zijn ze op papier gezet en is een aantal afsluitende gesprekken gevoerd met de ambtelijke en bestuurlijke opdrachtgevers. Daaruit is een rapport voortgekomen dat in het voorjaar van 2019 bestuurlijk is vastgesteld. De gemeente heeft vervolgens in de zomer een Ondernemersmanager geworven, die momenteel volop aan de slag is.
Ook interesse in ondernemersmanagement? Ga dan naar de samenwerkende stad.