De Nieuwe winkelstraat: Krimpen aan den IJssel
De Krimpense gemeenteraad heeft de motie “Plan van aanpak winkelleegstand” unaniem aangenomen. Om dit concreet in gang te zetten heeft gemeente Krimpen, op verzoek van de raad en gefaciliteerd door Rabobank Krimpenerwaard en INRetail, de hulp ingeroepen van Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS). Stad & Co leidt voor DNWS dit uitdagende traject met als doel: input voor Krimpen aan den IJssel en een opstap naar een samenwerking waarin resultaten worden geboekt voor een toekomstbestendig winkelcentrum.
De Crimpenhof
De Crimpenhof, een overdekt winkelcentrum uit de jaren ’60, is het centrum van Krimpen aan den IJssel. Het centrum telt 80 winkeliers: zowel ketens en lokale ondernemers. Zij maken het centrum tot een plek waar de inwoner van Krimpen uitstekend kan shoppen en de dagelijkse boodschappen kan doen. Gemeente Krimpen heeft onlangs de openbare ruimte rondom het winkelcentrum op smaakvolle wijze aangepakt, parkeren is er gratis en de leegstand is er nog laag.
Helemaal gerust op de toekomst zijn de ondernemers niet. Een groot probleem volgens de Krimpense winkeliers is de staat van onderhoud van het winkelcentrum zelf. Een onwelwillende eigenaar? Nee, integendeel. Er hangt een flinke uitbreiding van de Crimpenhof in de lucht. Een vernieuwd en groter centrum, waarmee de inwoners van Krimpen en de dorpen erbuiten beter worden bediend. Een kans natuurlijk voor de Krimpense economie, maar een forse uitbreiding kan zonder goede samenwerking ook negatief uitpakken voor de winkeliers in het huidige oude gedeelte.
Rol Stad & Co
Platform De Nieuwe winkelstraat (DNWS) is een (onafhankelijk) kennis- en netwerkcentrum gericht op de toekomst van winkelgebieden in Nederland. Stad & Co is als adviseur en expert bij het Platform betrokken. Samen met DNWS, plaatselijke stakeholders zoals ondernemers en de gemeente en de lokale Rabobanken helpen we winkelgebieden in heel Nederland toekomstbestendig te worden. Zo ook in Krimpen aan den IJssel.