Haarlem is een populaire stad waar mensen graag wonen en werken. De stad groeit de komende jaren met circa 10.000 woningen tot en met 2025. Werkgelegenheid staat daardoor hoog op de agenda. Onlangs is in Haarlem de Economische visie 2020 – 2024 opgesteld. Hierin zijn onder andere de economische langetermijnambities en de strategie van de stad vastgelegd. Er zijn vijf zogeheten ‘uitvoeringslijnen’ bepaald, als pijlers van het Haarlemse ondernemers- en vestigingsklimaat. Hoe de economische situatie zich ook ontwikkelt: ruimte, talent, innovatie, ondernemerschap en profilering zijn de komende vier jaar richtinggevende thema’s. Dus ook voor economisch herstel en het Actieplan detailhandel & horeca.
De verwachting is dat de hoofdwinkelstructuur het hardst wordt getroffen door de crisis. Het actieplan focust daarom op het centrum, de Generaal Cronjéstraat, de Amsterdamstraat, het Marsmanplein, de Westergracht en de Zijlweg en beschrijft hoe de Haarlemse gebieden nu en straks aantrekkelijk kunnen blijven voor inwoners en bezoekers. Ieder gebied krijgt een eigen aanpak, uitgewerkt in concrete, heldere en realistische acties voor de korte en middellange termijn. Input voor dit actieplan wordt op diverse manieren verzameld, waaronder het afnemen van bezoekersenquêtes in alle gebieden. Het actieplan geeft ook aan wie verantwoordelijk is voor de uitvoering of coördinatie en welke partijen minimaal betrokken (moeten) zijn.
‘We ontwikkelen het plan over de hele linie samen met de stad. We starten met een analyse om de kaders en de richting te bepalen en we organiseren een interactieve online verdiepingsbijeenkomst. Ondernemers betrekken we door middel van een online enquête.’
– Pascal Spijkerman, senior adviseur Stad & Co
Het Actieplan Detailhandel en Horeca Haarlem is eind 2020 opgeleverd. Ondernemers en vastgoedeigenaren hebben nu de beschikking over maar liefst 76 concreet uitgewerkte acties om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden. Op 20 januari 2021 trapten ze de uitvoering ervan samen met de gemeente af. De bijeenkomst stond helemaal in het teken van elkaar helpen om ook van de realisatie een groot succes te maken.
Ook behoefte aan een heldere strategie en resultaatgerichte aanpak voor uw winkel- of horecagebied? Ga dan naar de visionaire of samenwerkende stad.