Nederland: gastvrijheid in de praktijk

oktober 2018

Negentig ondernemers die samen een podium bouwen in het Stadstheater in Zoetermeer. Het logo van de stad Eindhoven op een taart. Storytelling in Hilversum. Groene Muggen op straat in Meppel.

Olievlek

Aan creativiteit en enthousiasme geen gebrek in de vier steden waar Stad & Co begin dit jaar (link: https://stadenco.nl/live/nederland-gastvrijheid-ruwe-diamant-in-winkelgebieden text: Gastvrije Binnenstad) lanceerde. Tijdens de intervisie-sessie van de Retailagenda op 4 oktober werden in Zoetermeer de ervaringen met elkaar gedeeld. Ook werd er gebrainstormd over de olievlekwerking van gastvrijheid: hoe creëer én behoud je gastvrijheid? Na afloop gingen er in Zoetermeer meteen 50 studenten als ‘mystery shoppers’ de straat op om daar gastvrijheid in de praktijk te beoordelen.

Kruisbestuiving

Inmiddels hebben in totaal al honderden deelnemers een training gevolgd op het gebied van gastvrijheid. Behalve retailers zijn ook medewerkers getraind uit de horeca, hotels, culturele instellingen, werkbedrijven en de gemeentelijke buitendiensten. Hierdoor ontstaat er in de binnensteden een mooie kruisbestuiving en vormen ze samen een gastvrij geheel.

“De dames van boekhandel Van Piere zijn op bezoek geweest bij rockcafé The Jack om daar de gastvrijheid eens te ervaren.”

– Silvia Verkroost, citymarketingorganisatie Eindhoven247 –

Ambassadeurs

Ook worden er in meerdere steden ambassadeurs getraind om op straat bezoekers te verwelkomen en hen wegwijs te maken. In Meppel is deze zomer al geëxperimenteerd met gastvrijheidsambassadeurs (de ‘Groene Muggen’) tijdens een aantal evenementen.

meer weten?

 

Nicole Haas

senior adviseur
mail mij     LinkedIn