Waarin zelfstandig ondernemers winnen van multinationals

Misschien kent u hem wel. De discussie waar ik de afgelopen maanden een paar keer in verzeild raakte. Over de rol van zelfstandig ondernemers in het toekomstbestendig maken van winkelgebieden en binnensteden. Over wat ze moeten doen, en moeten laten.

Mij vallen een paar dingen hierin op. Ten eerste: de blindelingse focus op winkelen. Vaak gepaard gaand met uitspraken over hoe ondernemers in winkelgebieden zouden moeten concurreren met online winkelen. En ten tweede: de steeds herhaalde conclusie dat zelfstandig ondernemers het niet hebben begrepen en niet met hun tijd meegaan. Vaak kracht bijgezet met voorbeelden uit de eigen omgeving of uit de media.

Miljardenbedrijven

Dat online winkelen heel succesvol kan zijn, bewijzen Amazon, Alibaba en andere miljardenbedrijven. Hun omzet- en winstcijfers zijn imposant. Het zijn inspirerende voorbeelden van nieuwe economische modellen en business-strategieën, die voorop lopen in het toepassen van nieuwe technologieën. Sterker nog: ze zijn er dankzij internet, daarvóór bestonden ze namelijk niet.

Sociale meerwaarde?

Ik heb er moeite mee dat het succes van deze bedrijven alleen wordt uitgedrukt in hun omzetcijfers en beurswaarde. Deze duizelingwekkende getallen zijn voor een gemiddelde Nederlandse ondernemer (überhaupt voor een gemiddelde sterveling) abstracte begrippen waar je weinig mee kunt. Waarom beoordelen en waarderen we deze bedrijven niet óók op basis van hun waarde voor de samenleving? Met andere woorden: waarom kijken we niet ook naar hun sociale meerwaarde?

Nieuw waarderingsmodel

Wat mij betreft, is het de hoogste tijd voor een nieuwe blik op onze winkelgebieden en binnensteden. We zijn hard toe aan een veel breder waarderingsmodel. We moeten stoppen met zelfstandig ondernemers vergelijken met grote online retailformules, qua digitalisering en technologie. En kappen met ons blindstaren op cijfers, zoals omzet per m2 winkelvloeroppervlakte.

Zelfstandig ondernemers: onmisbaar

Cultuur, entertainment, horeca, winkels, wonen, welzijn, gezondheidszorg, sport, onderwijs, parken, bomen, water, cultuurhistorie, architectuur zijn maar enkele voorbeelden van alle formele en informele ‘functies’ in onze winkelgebieden en binnensteden die van onschatbare waarde zijn voor de leefbaarheid van onze steden. Zelfstandig ondernemers en lokale organisaties met hun fijnmazige netwerk vervullen hierin een onmisbare rol.

Riant winnen

Ik ben overtuigd van de waarde van discussiëren. Het is goed om standpunten uit te wisselen, andere zienswijzen te verkennen en belangrijke thema’s uit te diepen. Van napraten komt in mijn ogen echter weinig goeds. Of dat hier het geval is, zal de tijd leren. Maar tot die tijd is mijn mening dat zelfstandig ondernemers het riant winnen van multinationals die maar een ding goed kunnen: geld verdienen voor hun aandeelhouders, zonder enige vorm van sociale meerwaarde.

meer weten?

 

Farzad Ghaus

oprichter en managing partner
mail mij     LinkedIn