Publicatie: handboek Het verbonden winkelgebied

april 2018

Het handboek ‘Het verbonden winkelgebied’ bevat de resultaten van het onderzoeksproject ‘Collectief Online’, een tweejarig onderzoek naar de betekenis van de collectieve inzet van internettechnologieën voor mkb-ondernemers in binnenstedelijke winkelgebieden.

Collectieve digitale marketing

Als reactie op het veranderde gedrag van consumenten werken ondernemers, gemeente en andere stakeholders steeds vaker collectief samen om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. De marketing van het winkelgebied is daarbij een belangrijk thema, waarbij online een steeds prominentere rol gaat spelen binnen de totale strategie. Via online marketingkanalen en digitale marketingactiviteiten proberen collectieven de aantrekkelijkheid van het winkelgebied te verhogen.

Onderzoeksproject Collectief Online

Onderzoeksproject Collectief Online is een samenwerking tussen de Hogeschool van Amsterdam, Universiteit Utrecht, Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS), Stad & Co, Q&A Research & Consultancy en Ik Onderneem!. Met het handboek Het verbonden winkelgebied wordt inzichtelijk hoe collectieve digitale marketing kan bijdragen aan een aantrekkelijke binnenstad. Het handboek werd op 7 maart j.l. officieel uitgereikt aan Marijke van Hees, voorzitter van de nationale Retailagenda, tijdens het slotseminar van Collectief Online ‘Succesvol samenwerken in winkelgebieden’.
(image: verbonden-winkelgebied1.jpg)

Aan de slag met de toolkit

In de praktijk blijken maar weinig collectieven echt succesvol in de digitale marketing van hun winkelgebied. Het handboek bevat naast de onderzoeksresultaten ook een toolkit met een plan van aanpak voor collectieve marketing. Collectieven, centrummanagers, ondernemers en andere partijen kunnen zo zelf aan de slag om een duurzame en effectieve digitale marketingstrategie van hun winkelgebied op te zetten.

Download het handboek

Wil je met ons van gedachte wisselen over het toepassen van de onderzoeksresultaten in jouw gebied of heb je andere vragen over dit onderzoek? Neem contact op met Farzad Ghaus via farzad@stadenco.nl.

meer weten?

 

Farzad Ghaus

oprichter en managing partner
mail mij     LinkedIn