Gastvrije binnenstad, mensen maken het verschil

Binnensteden en winkelgebieden zijn plekken waar mensen van oudsher samenkomen, elkaar ontmoeten en zaken uitwisselen. Niet alleen producten en diensten maar ook nieuws en persoonlijke verhalen. Toch is in heel veel gebieden de focus vooral economisch en is er weinig aandacht voor de sociale dimensie. Vreemd? Niet echt. Wat er ’s avonds in de kassa zit, bepaalt of het ondernemers goed gaat. Onverstandig? Oordeel zelf...

Bezoekers komen vaker terug en blijven langer

Naast het juiste aanbod, prijs, gemak en efficiency, is mensgerichte en betekenisvolle interactie steeds belangrijker geworden in winkelgebieden. Voor functionele aankopen kunnen consumenten immers prima online terecht. Een verrassend gesprek over een onderwerp dat raakt, onversneden zorg en aandacht en een persoonlijke benadering bepalen de ‘afdronk’ van iemands bezoek. Hoe rijker en plezieriger de ervaring, hoe langer en positiever de herinnering. Bezoekers komen vaker terug en blijven langer.

Sociale meerwaarde

Steeds meer ondernemers, gemeenten en retailorganisaties zijn ervan overtuigd dat de sociale meerwaarde van binnensteden en winkelgebieden de komende jaren hét verschil gaat maken in de beleving en waardering van klanten, bezoekers en bewoners. Gastvrijheid speelt hierin een zeer belangrijke rol. Gastvrij ontvangen worden appelleert aan het gevoel er te mogen zijn; een basisbehoefte van heel veel mensen. Wie wil zich nou niet welkom voelen, gezien worden en een hoffelijke behandeling krijgen?

Landelijke pilot Gastvrije Binnenstad

Afgelopen jaar heb ik samen met mijn collega’s Nicole en Roos projectleider mogen zijn van de landelijke pilot Gastvrije Binnenstad. In vier steden experimenteerden we volop met het in de praktijk brengen van gastvrijheid. We enthousiasmeerden alle stakeholders in de binnenstad, van publiek tot privaat. Analyseerden wat inwoners en bezoekers belangrijke waarden vinden, ontwikkelden op basis daarvan trainingsprogramma’s op maat – met én voor ondernemers – en experimenteerden met de inzet van city hosts. Die in elke stad weer optimaal moesten aansluiten op de lokale behoeften. Echte living labs dus!

Positiviteit, energie en samenwerking

Het was fantastisch om te zien hoe dit project overal leidde tot positiviteit, energie en de bereidheid om samen aan de slag te gaan. Of het nu Meppel, Hilversum, Zoetermeer of Eindhoven betreft. Mensen zijn in onze aanpak het vertrekpunt. Zij maken én zij ervaren immers het verschil. Dat is me in de pilotsteden maar weer eens duidelijk geworden. Mijn complimenten aan alle gastvrijheidshelden die ik het afgelopen jaar heb mogen ontmoeten. Het was me een waar genoegen! Dank jullie wel.

We gaan door!

Meer weten over gastvrijheid als een van de belangrijkste pijlers onder de sociale meerwaarde van uw winkelgebied? De voordelen zijn legio, de onderzoeksresultaten veelzeggend en de aanpak is ‘proven technology’ dankzij de landelijke pilots die Stad & Co in 2018 mede heeft geïnitieerd. Ik sta je graag te woord voor meer informatie.

Pascal van Stad & Co

meer weten?

 

Pascal Spijkerman

partner
mail mij     LinkedIn