Eindhoven: onverwacht extra effect gastvrijheidstrainingen

oktober 2019

Onlangs is in Eindhoven voor de tweede keer een serie gastvrijheidstrainingen gegeven aan medewerkers uit de retail, horeca, hotellerie en cultuursector. Doel: gezamenlijk als één ‘gastvrije binnenstad’ opereren. De onderlinge relaties varen er ook wel bij.

Basis

‘Ik blijf het herhalen’, zegt Eugène van Gerwen. ‘Mensen maken de stad en de basis moet op orde zijn. Heb je dit in de vingers, dan heb je een gezond functionerende binnenstad of winkelgebied. Met ‘de basis’ bedoel ik dat het gebied schoon, heel en veilig is, dat er een sterke, professionele ondernemersorganisatie actief is en – last but not least – dat het gebied ‘gastvrijheid’ uitstraalt.’

Elkaar kennen

‘Ik ben er echt trots op dat we als initiatiefnemer van het project ‘Gastvrije binnenstad’ inmiddels in heel Nederland gebieden ondersteunen die met dit onderwerp aan de slag willen. De instrumenten die we hebben ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld de trainingen, bewijzen hun inhoudelijke waarde. En soms nog meer dan dat! Wat opvalt in Eindhoven is dat ‘elkaar leren kennen’ – als bijeffect van het in één groep trainen van medewerkers uit verschillende branches – nog een extra voordeel geeft. Het verhoogt ieders gevoel van ‘sámen zijn wij de binnenstad’. Een heel natuurlijke ontwikkeling richting echt, intrinsiek ambassadeurschap. Samen zorgen voor een gastvrije ontvangst, wáár de bezoeker ook maar naar toe gaat. En natuurlijk samen bevorderen dat bezoekers langer blijven en vaker terugkomen!’