Eerst samenwerken, dan concurreren

Onlangs was ik op bedrijfsbezoek bij RoyalFloraHolland, beter bekend als de bloemenveiling Aalsmeer. Het was mijn eerste keer op de vloer van de grootste marktplaats voor bloemen en planten ter wereld. Een aanrader, met onverwachte bijvangst.

Daar staan we dan. ’s Ochtends vroeg om zeven uur bij de ingang van de bloemenveiling. Tussen de toeristen. Om mij heen heel veel verschillende talen. Ik realiseer me hoe bijzonder het bestaan van de bloemenveiling is. Vanzelfsprekend voor ons Nederlanders, die niet beter weten dan dat ons bosje tulpen ‘van de veiling’ komt. Maar uniek in de wereld. En voor heel veel buitenlandse toeristen de moeite waard om in alle vroegte te bezoeken.

Passie

De rondleiding begint. We zijn er op uitnodiging van een familiebedrijf; een van de belangrijkste leveranciers van exclusieve zomerbloemen en lid van de coöperatie die de bloemenveiling is. We gaan mee de vloer op en luisteren naar verhalen vol ondernemerschap en passie. Ik raak steeds dieper onder de indruk van wat ik zie, hoor en ruik: ál die kleuren, eindeloze hoeveelheden bloemen, duizenden karren, de enorme oppervlakte, de efficiëntie, het coöperatieve gedachtegoed en de veiling zelf. Het is een dorp op zich, met een viskraam, een cafetaria, mensen, heel veel bloemen, rijbanen én fietsen.

Coöperatieve gedachte

De eigenaren van deze grootse en goed geoliede ‘marktplaats’ zijn de telers zelf. Zij startten meer dan honderd jaar geleden een coöperatie om ’samen sterk te staan’. Aanvankelijk waren alleen Nederlandse telers lid maar toen ook telers uit andere landen zich meldden, ging de deur al snel wijd open. Een besluit in de beste traditie van het coöperatieve gedachtengoed: hoe meer leden, hoe beter. Massa is kassa.

Eerst samenwerken, dan concurreren

Samenwerken staat voor de bloementelers dus voorop. Concurreren volgt daarna. Het resultaat van deze gedachte liegt er niet om. Ook in de huidige economie is de coöperatie uiterst succesvol. Er wordt volop geïnnoveerd, ingespeeld op trends en ook de (logistieke) keten en processen worden voortdurend verbeterd. Google Voice vertelt de bestuurders op de karren waar de bloemen heen moeten en wereldwijd bieden duizenden bedrijven dagelijks mee op batches bloemen dankzij de digitale veilingklok.

Inspirerend

Na afloop bruis ik van de energie. Wát een wereld en wat een fantastisch voorbeeld van waar krachten bundelen toe kan leiden. Ik denk aan mijn eigen werkomgeving en aan ons eigen motto: samen de stad mooier maken. Ineens weet ik één ding echt zeker. Inspiratiesessies, thema-avonden, buurtgesprekkken: ja, doen! Ontzettend leuk, verrijkend en nuttig. Maar écht door-dik-en-dun samenwerken begint nog ergens anders. Bij ieders wil, om het sámen beter te hebben.

meer weten?

 

Farzad Ghaus

oprichter en managing partner
mail mij     LinkedIn