Landelijk: succesvol webinar Yes we’re open

juli 2020

Op 2 juli namen centrummanagers, ondernemers én medewerkers van gemeenten uit het hele land deel aan het webinar Yes we’re open, dat Stad & Co organiseerde samen met Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS). Online is alles terug te kijken tot 1 augustus.

Winkels en horeca zijn weer open! Dat betekent ook dat gasten en klanten méér dan welkom zijn! Hoe zorgt u dat u samen veilig en coronaproof bent én gastvrij en aantrekkelijk? Hoe verleidt u de gasten en klanten in uw gebied de coronamaatregelen te respecteren, zonder dwang of drang? En wat kunt u doen als het té druk wordt?

Elkaar fysiek ontmoeten in grote groepen kan nog niet gemakkelijk, maar online zijn de mogelijkheden natuurlijk ongekend. Samen met platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) organiseerden we op 2 juli een webinar over gastvrije en veilige winkelgebieden. Vanuit het hele land logden deelnemers in, van Velsen tot Uden en Hoorn tot Den Haag.

De Eindhovense aanpak

Het webinar werd geopend door Hester Bunniek (DNWS) en Nicole (Stad & Co). Daarna nam Eugène (Stad & Co) de meer dan 150 deelnemers mee in een plenaire presentatie over de succesfactoren van de Eindhovense aanpak in coronatijd. Onder de noemer ‘nieuwe’ binnenstad werken alle partijen in het centrum van meet af aan nauw samen. Via de chatfunctie konden deelnemers vragen stellen aan Eugène, en na zijn presentatie gingen de vier deelsessies van start.

Sessie 1: Say cheese!

Klik hier voor de replay

Centrummanager Hans van Aalst deelde zijn enthousiasme én kennis over hoe Gouda ook in coronatijd zorgt voor een gastvrije en aantrekkelijke binnenstad. Hoe werken de betrokken partijen samen om dagjesmensen en toeristen te verwelkomen? En welke rol speelt de nieuwe toeristische trekker – de Cheese Experience – hierin? Hoe kun je het lokale DNA ook tijdens coronatijd slim inzetten?

Sessie 2: Rechts aanhouden alstublieft!

Klik hier voor de replay

Het wordt steeds drukker op straat. Fijn, maar ook uitdagend! In winkels worden looproutes en richtlijnen vaak duidelijk gecommuniceerd, maar hoe pak je dat aan in de openbare ruimte? Bastiaan Overeem van Netherlands Board of Tourism & Conventions (NBTC) en Syan Schaap van Event Safety Institute namen de deelnemers mee in de wereld van crowd management in de openbare ruimte.

Sessie 3: Goedemorgen, waar kan ik je mee beïnvloeden?

Klik hier voor de replay

Gedragspsycholoog Bob van Dam vertelde hoe onbewuste prikkels ons gedrag sturen, en liet de deelnemers dit tijdens de sessie zelf ondervinden. Ook deelde hij inspirerende voorbeelden van nudging: mensen een ‘duwtje’ geven in de gewenste richting via subtiele aanpassingen in de omgeving. Tot slot introduceerde Bob de quickscan ‘Grip op gedrag’ waarmee je inzicht kunt krijgen in de gewenste aanpak van een concreet gedragsvraagstuk.

Sessie 4:  Gastheerschap 2.0

Klik hier voor de replay

Hoe ontvangen winkel- en horecagebieden iedereen gastvrij én veilig? De kunst is mensen op de juiste manier te prikkelen, uit te dagen en te motiveren om de nieuwe werkelijkheid te respecteren. Gastvrijheidsexperts Milo Berlijn en Kyra van Daatselaar van Trainmark namen deelnemers mee langs talloze voorbeelden van coronaproof gastvrijheid, en wezen ze bijvoorbeeld op het verschil tussen handhaving en sfeerbeheer.

“Gastvrijheid resulteert in betrokkenheid en het gevoel van veiligheid”

– Milo Berlijn, deelsessie over gastheerschap

meer weten?

 

Nicole Haas

senior adviseur
mail mij     LinkedIn