Heemstede: op weg naar verlenging BIZ met inzichten van bewoners en bezoekers
maart 2025
De BIZ Heemstede Centrum nadert het einde van de eerste termijn (2021-2025). Om de verlenging voor 2026-2030 goed vorm te geven, wordt niet alleen naar ondernemers geluisterd, maar ook naar bewoners en bezoekers. Een uitgebreide enquête geeft inzicht in hoe zij het centrum ervaren. En de resultaten? Die bieden stof tot nadenken!
Een breder perspectief: waarom ook bewoners en bezoekers bevragen?
“Een winkelgebied leeft niet alleen door de ondernemers, maar ook door de mensen die er komen,” aldus BIZ-voorzitter Rogier Heijn. Daarom vroeg de BIZ Heemstede aan ruimt 330 bewoners en bezoekers hoe zij het centrum ervaren. “Als BIZ investeren we in de aantrekkelijkheid van het centrum, dan is het belangrijk om te weten wat het effect van onze investeringen is. Door hen direct te bevragen, krijgen we een duidelijker beeld van wat werkt en waar kansen liggen.”
Wat zijn de inzichten?
Een opvallende uitkomst: bewoners en bezoekers komen op verschillende manieren naar het centrum. De meeste bewoners lopen (40%) of pakken de fiets (39%), terwijl bezoekers vaker met de fiets (54%) of de auto (28%) komen. Interessant, want parkeren is vaak een onderwerp van discussie binnen de BIZ. Deze cijfers laten zien dat veel mensen helemaal geen auto gebruiken.t om het centrum te bereiken. Moet de focus dus liggen op parkeren, of juist op betere fiets- en looproutes?
Daarnaast blijkt dat investeringen in sfeer en beleving hun vruchten afwerpen. De sfeerverlichting, evenementen, communicatie, het onderhoud van de openbare ruimte en de nieuwe winkels in leegstaande panden worden het meest genoemd als verbeteringen van de afgelopen jaren. Dit bevestigt: wat de BIZ doet, wordt gezien én gewaardeerd!
Inspiratie voor andere BIZ’en
Vaak wordt aangenomen dat ondernemers wel weten wat hun bezoekers willen of op welke manier ze hun gebied bereiken. Heemstede bewijst dat direct vragen verrassende inzichten oplevert. Overweegt jouw BIZ een bredere enquête? Vraag jezelf dan af: wat willen we écht weten over het gebruik van ons gebied? En hoe kunnen de resultaten bijdragen aan de onderbouwing van onze plannen? De aanpak in Heemstede laat zien dat een breder perspectief loont en bijdraagt aan een beter begrip van de straat.
Hoe nu verder?
Met de inzichten wordt een nieuw BIZ-plan opgesteld. Deze wordt getoetst bij de achterban, waarna in het najaar van 2025 de officiële draagvlakmeting volgt. Bij voldoende draagvlak gaat de BIZ vijf jaar door.