Fifty shades

Nederlandse steden ontwikkelen en veranderen fascinerend snel. Hét antwoord op alle veranderingen is er niet. Maar wie zoekt, zal vinden.

Steeds meer steden ( lees: gemeenten, lokale besturen en ondernemers ) ontdekken dat hun economische en ruimtelijke visies geen perspectief meer bieden en tekort schieten als kader. Binnensteden, winkelstraten en gebieden zonder uitgesproken historische, culturele of groene waarden hebben grote moeite zich te profileren en te vermarkten. Deze gebieden zijn jaren geleden immers in de basis ingericht als plek om enkel te winkelen, en niet als sociale ontmoetingsplaats. Naar de huidige maatstaven schieten ze daardoor te kort, zeker na sluitingstijd. Kranten en andere media staan vol met verhalen over winkelgebieden en stadscentra die hun kracht en identiteit dreigen te verliezen. Lees bijvoorbeeld hier en hier.

Veranderingen

In korte tijd verandert er van alles. Een greep. Doordat de wereld steeds kleiner wordt, neemt de internationalisering toe. Buitenlandse kenniswerkers en expats vestigen zich bij voorkeur in stadscentra, dichtbij alle voorzieningen, waardoor de behoefte aan woningen op die plekken stijgt. Ondertussen werkt vrijwel niemand nog van nine-to-five en doen we onze boodschappen net zo makkelijk op dinsdagavond om half tien als zondagochtend om elf uur. Ineens is maandag je vrije dag geworden en spreekt je buurman Engels…

24-uurs economie

De 24-uurs economie regeert niet alleen de grote wereldsteden, maar dringt overal door. De veranderende maatschappij stelt grote eisen aan de strategie en visie op leefbaarheid van steden en aan alle partijen die daarin actief zijn. Het gaat over wonen, werken, winkelen, leefbaarheid, infrastructuur, om maar wat te noemen. En om participatie, want in je eentje krijg je niets meer voor elkaar in druk Nederland.

Van Abbe-gebied

Het Eindhovense Van Abbe-gebied (bekend van het Van Abbe Museum) is een voorbeeld van een gebied dat de handschoen overtuigd heeft opgepakt. Het timmert op alle fronten aan de weg. De gebruikers van het gebied zijn samen gestart hun omgeving te vergroenen en tastbare kunst toe te voegen. Ook steken ze zwaar in op ‘schoon, heel en veilig’ maken van hun gebied. Samen met de gemeente Eindhoven zijn er dit jaar al klinkende resultaten bereikt en gaan verblijven, recreëren, ontmoeten en winkelen in het Van Abbe-gebied steeds beter hand in hand.

Kleur bekennen

Ik ben ervan overtuigd dat gebieden die durven te kiezen de toekomst hebben. Dé stad bestaat niet. Er zijn eindeloos veel nuances. Lokale omstandigheden bepalen welke unieke schakering ergens ontstaat. Ja natuurlijk: een museum helpt bij het ‘kleur bekennen’. Maar ook zonder zo’n beeldbepalende partij kunnen gebieden onderscheidende keuzes maken. Elke ‘shade’ van de stad heeft waarde. Niet in de laatste plaats doordat ie in een bepaald gebied geworteld is en dus eigen en herkenbaar is. Alhoewel… er is wat mij betreft één museumstuk dat het altijd goed zal doen. Gastvrijheid. Voor iedereen!

meer weten?

 

Farzad Ghaus

oprichter en managing partner
mail mij     LinkedIn