Eindhoven: Ondernemers, gemeente en citymarketing co-creëren 'de nieuwe binnenstad'

april 2020

De persconferentie van het kabinet van dinsdag 21 april onderstreepte het weer. We moeten massaal op zoek naar een ‘nieuwe’ vorm voor onze ‘oude’ samenleving. Want die komt niet meer terug. Wie het weet, mag het zeggen en dat gebeurt dan ook volop. Bestuurders, politici, medici, wetenschappers, economen, filosofen, ethici, BN’ers en complotdenkers: iedereen ventileert dezer dagen zijn of haar mening en ideeën.

In Eindhoven pakt een kopgroep van ondernemers uit de binnenstad het anders aan. Door concreet de handen ineen te slaan en samen de nieuwe binnenstad van Eindhoven te ontwerpen. Nu! Stad & Co is gevraagd te ondersteunen in de samenwerking tussen ondernemers, citymarketingorganisatie Eindhoven 365 en de gemeente. Sinds deze week werken alle partijen online samen aan een gemeenschappelijk actieplan. Doel: samen creatieve oplossingen bedenken én uitvoeren om de ‘nieuwe’ binnenstad zo snel mogelijk up and running te krijgen.

Nieuwe definitie van gastvrijheid

Een van de kartrekkers is Willem Regeer (Stichting Detailhandelsplatform Binnenstad Eindhoven, Bijenkorf). ‘De binnenstad van Eindhoven wordt – als A1-locatie met 1,25 miljard euro omzet en miljoenen bezoekers per jaar – hard getroffen’, zegt hij. ‘Mede doordat een hoge opkomst van bezoekers onderdeel is van het verdienmodel. Als in de anderhalvemetersamenleving minder ruimte per bezoeker beschikbaar is, betekent dit ook direct iets voor je omzet. We zullen daarom af moeten van onze oude manier van denken en een nieuwe definitie van gastvrijheid moeten hanteren. Gastvrijheid = veiligheid. Hoe veiliger de stad, hoe meer mensen er komen. Hiermee moeten we bij de inrichting van de hele binnenstad, inclusief de openbare ruimte, rekening houden.’

Breed gedragen actieplan

Collega-ondernemer Tom van Brussel spreekt namens de horeca. ‘Ondanks het slechte nieuws over de verlenging van de horecasluiting tot 20 mei, leven er tal van ideeën om er samen het beste van te maken.’ Online brainstormsessies met deelnemers uit de retail, horeca, vastgoed, cultuur en creatieve sector, en snelle verslaglegging en distributie van de beste ideeën moeten binnen een paar weken tot een breed gedragen actieplan leiden. Eugène van Gerwen van Stad & Co: ‘Ik ben zeer onder de indruk van de energie die loskomt en de snelheid waarmee besluiten worden genomen. Wij faciliteren de kopgroep met adviezen, tools, informatie, organisatorische ondersteuning en netwerkpartners. De kopgroep kan zich hierdoor volledig blijven concentreren op het actieplan zelf’.

‘De impact van de coronacrisis op ondernemers in de binnenstad is groot. Ik heb veel bewondering voor jullie daadkracht, creatief ondernemerschap en doorzettingsvermogen. Diverse retailers openen, na het treffen van maatregelen, weer hun deuren. De horeca kijkt naar loketfuncties en andere verdienmodellen. Bijzonder blij ben ik ook met het initiatief van het Actieplan Binnenstad. Ondernemers, gemeente en andere organisaties zetten gezamenlijk de schouders eronder en werken aan de binnenstad van morgen en overmorgen.’ – Monique List-de Roos, wethouder binnenstad, gemeente Eindhoven.

meer weten?

 

Eugène van Gerwen

oprichter en senior adviseur
mail mij     LinkedIn