Eindhoven: gooien met M&M's!

november 2019

Tranen van het lachen om de herkenbare voorbeelden van niet-altijd-even-gastvrije interacties tussen mensen. Maar ondertussen…! Showmaster Milo Berlijn was onlangs het klapstuk van een serie gastvrijheidstrainingen in de Eindhovense binnenstad.

Bewustwording

Stad & Co en Eindhoven247, onderdeel van Eindhoven Marketing, ontwikkelden samen met TrainMark een trainingstraject als vervolg op de landelijke pilot Gastvrije Binnenstad. Trapsgewijs werden de afgelopen maanden meer dan honderd mensen uit de Eindhovense binnenstad op allerlei manieren geprikkeld om over hun eigen gedrag na te denken. Lokale ondernemers, managers en medewerkers van hotels, cafés, restaurants, winkels, culturele instellingen, een sociaal werkbedrijf én de Navigators (vrijwillige gastheren en gastvrouwen in de binnenstad). Iedereen ging individueel en samen ‘door de molen’.

Levensecht en leerzaam

In de P.I.M.P. theatershow van Milo Berlijn wisselen aaien, kietelen, verrassen en confronteren elkaar in hoog tempo af. Veel scènes zijn gebaseerd op observaties tijdens mystery visits aan de binnenstad. Dat maakt ze niet alleen levensecht maar ook uiterst leerzaam. Tussendoor wijst Milo zijn ‘publiek’ er onophoudelijk op hoe leuk het is – of kan zijn – om de hele dag met mensen bezig te zijn. ‘Natuurlijk zijn er ook wel eens minder geslaagde ontmoetingen. Maar zeg nou eerlijk: negen van de tien keer komt je werkplezier toch voort uit contact met klanten en collega’s?’

‘Het is zo leuk om de hele dag met mensen bezig te zijn! Niemand komt ’s avonds thuis om aan z’n partner te vertellen hoe mooi de schoenen in de rekken staan, of hoe lekker hij kroketjes heeft staan bakken. Het gaat om mensen!’

– Milo Berlijn –

Samen gaat het beter

In een training voorafgaand aan de show, moesten geblinddoekte deelnemers zoveel mogelijk M&M’s in een bak gooien. De eerste deelnemer moest dat doen zonder enige vorm van communicatie met zijn omgeving. De tweede deelnemer kreeg negatief geformuleerde ‘hulp’ van de mensen om hem heen: ja, weer mis! De derde deelnemer hoorde alleen neutrale opmerkingen. In de laatste ronde ontving de deelnemer uitsluitend positieve aanwijzingen en motiverend commentaar. De opzienbarende verschillen verrasten iedereen. Het positieve effect van iemand vriendelijk tegemoet treden en behulpzaam zijn, is gigantisch!

Eindhoven e-learning

De kernpartners van Gastvrije Binnenstad Eindhoven hebben samen met Eindhoven247 en Eindhoven365 een e-module gastvrijheid ontwikkeld. Deze wordt aangeboden via Visit Brabant, dat alle Brabantse steden en attracties promoot en bezoekers uitnodigt voor een ‘gastvrij verblijf’ in de provincie. De online leergang is gericht op mensen die in de Eindhovense binnenstad werken en hun stadskennis willen bijspijkeren. Zodat ze vlekkeloos kunnen verwijzen naar de highlights en de hotspots én naar elkaar. Om zo samen – simpel en doeltreffend –betekenis te geven aan gastvrijheid met nog meer enthousiasme en kennis!

meer weten?

 

Nicole Haas

senior adviseur
mail mij     LinkedIn