Ontdek
de
gastvrije
stad

Binnensteden, dorpscentra en winkelgebieden zijn plekken waar mensen van oudsher samenkomen, elkaar ontmoeten en zaken uitwisselen. Producten en diensten, maar ook nieuws en persoonlijke verhalen.

Na tientallen jaren vooral met een economische focus kijken naar binnensteden, dorpscentra en winkelgebieden, is er een verandering gaande.

Steeds meer consumenten verlangen naar authenticiteit, verbinding en duurzaamheid. Dit heeft geleid tot een herwaardering van een bijna vergeten oerwaarde van de traditionele marktplaats; haar sociale meerwaarde. Integraal gastvrij zijn, vervult hierin een sleutelrol. Naast ‘fysieke gastvrijheid’ van gebieden, bijvoorbeeld in de vorm van een aangenaam ingerichte en goed onderhouden openbare ruimte, is ‘persoonlijke gastvrijheid’ belangrijk. Onder dit laatste verstaan we de houding en het gedrag van alle mensen die een gebied vertegenwoordigen. Fysiek en persoonlijk samen, bepalen hoe mensen hun (koop)ervaring of bezoek waarderen. En of ze terugkomen. Voor louter functionele aankopen kunnen ze immers ook online terecht. Alle reden dus voor meer aandacht voor gastvrijheid.

In 2018 heeft Stad & Co samen met INretail en de Stichting Detailhandelsfonds in Eindhoven, Hilversum, Meppel en Zoetermeer een gastvrijheidspilot uitgevoerd. Doel was te onderzoeken hoe binnensteden hun gastvrijheid kunnen verhogen. Benieuwd hoe? Download de publicatie Gastvrije binnensteden, successen en lessen

 

Aan de slag

Gastvrijheidsladder

Objectieve meting van de fysieke en persoonlijke gastvrijheid in uw gebied

Masterclass gastvrijheid

Intensieve en interactieve training persoonlijke gastvrijheid voor alle gebiedsambassadeurs

Adviseurs

Gastvrij ontvangen worden bevestigt mensen dat ze er mogen zijn; een universele basisbehoefte. Zeg nou zelf: wie wil zich niet welkom voelen, gezien worden en hoffelijk behandeld worden?