BIZ Hart van Katendrecht
april 2020Samen bouwen aan de toekomst van ‘de Kaap’
Het Rotterdamse Katendrecht stond vroeger vooral bekend als zeemanskwartier, hoerenbuurt en Chinatown. Na een grondige opknapbeurt is het nu een van de hipste wijken in de stad, direct naast de Wilheminapier die door zijn grootstedelijke allure van heinde en verre publiek trekt. Met het ‘nieuwe’ Katendrecht kwamen er ook veel nieuwe ondernemers. Kunnen zij de ‘hype’ overleven?
Verbindingen
Op ‘de Kaap’ – zoals Katendrecht in de volksmond nog altijd heet – hebben zich talloze restaurantjes, café’s, koffietentjes en culturele ondernemers gevestigd. Het rigoureus opgeknapte Deliplein en de herontwikkelde Fenixloodsen zijn het kloppend hart. De ondernemers zijn zich goed bewust van de ontwikkelingen waar ze zelf deel van uitmaken, maar willen ook oog houden voor hun buurtfunctie. In het actieplan ‘Duurzame deining op de Kaap’ zet de voormalige ondernemersvereniging Katendrecht een aantal jaar geleden al de koers uit voor een stevige, hypebestendige publieksstroom en een aantrekkelijk woon- en ondernemersklimaat. Het plan komt in de kern neer op krachtige verbindingen leggen met ‘buren’ als hotel New York, het ss Rotterdam en LantarenVenster en intern nauw samenwerken, niet alleen onderling maar ook met bewoners en ZZP’ers in de wijk.
Ambassadeurs
Om het actieplan op volle kracht te kunnen uitrollen, zoeken de ondernemers vervolgens naar een vorm die hun doelen beter kan ondersteunen dan een ‘vrijblijvende vereniging’. Ze kiezen voor een BIZ waarmee ze hun samenwerking kunnen verbreden en intensiveren én een aantal activiteiten collectief kunnen financieren. De ondernemers zetten hoofdzakelijk belangenvertegenwoordiging in om hun ambities te verwezenlijken. Voor de oprichting van de BIZ werken ze met ‘ambassadeurs’. Enthousiaste ondernemers die hun collega’s stimuleren en uitnodigen vóór de BIZ te stemmen. Met succes; het wordt een volmondig ‘ja’!
Bouwen aan de toekomst
De BIZ Hart van Katendrecht bouwt ondertussen stevig verder aan een stabiele toekomst van het bruisende en roemruchte schiereiland. Het nog altijd actuele actieplan ligt weer op tafel en wordt uitgevoerd. Belangrijke doelen zijn het versterken van de samenwerking met evenementenorganisatoren op Katendrecht en de ondernemers op de Wilhelminapier en het Deliplein een ‘eigen smoel’ geven, oftewel onderscheidend en herkenbaar positioneren binnen Rotterdam. Ook willen de ondernemers meer invloed kunnen uitoefenen op de verdere ontwikkeling van het gebied en de levendigheid en bedrijvigheid in de wijk bevorderen.
Advies & ondersteuning
Stad & Co heeft de ondernemers ondersteund bij het bepalen van hun eigen koers, het opstellen van het actieplan en het oprichten van de BIZ. Ook adviseren we het bestuur bij de uitvoering van het huidige BIZ-plan.
Meer informatie
Meer weten over de BIZ of ook op zoek naar een eigen profiel? Ga dan naar de samenwerkende stad of kijk rond in de onderscheidende stad.