De pilots zijn na afloop uitgebreid geëvalueerd. De Hva onderzocht onder andere in hoeverre de doelstelling van compaan – verbinden, informeren en activeren – is gerealiseerd en in welke mate participatie en interactie plaatsvinden. De resultaten zijn goed. De stakeholders van de pilots zijn positief over compaan en het aantal deelnemers is hoger dan op grond van ander onderzoek kon worden aangenomen. De deelname verschilt behoorlijk sterk per winkelgebied. In alle pilots is de interactie tussen deelnemers nog betrekkelijk laag; een verbeterpunt volgens de stakeholders.
Alle gebieden willen door als compaan community. Ze nemen de aanbevelingen uit de evaluatie daarbij ter harte.
Sander Lusink, lid werkgroep compaan Museum Quarter: ‘Om in ons gebied daadwerkelijk structureel zaken op te pakken, zijn korte communicatielijnen nodig en real-time inzicht in wat er speelt. Forse projectplannen en oeverloos overleggen passen niet (meer) bij deze tijd. De compaan-technologie is voor ons een belangrijk en betrouwbaar hulpmiddel.’
Compaan is ontwikkeld door Stad & Co, in samenwerking met de gemeente Amsterdam en op basis van wensen van diverse ondernemerscollectieven. Dit publiek-private samenwerkingsplatform is een antwoord op de grote behoefte aan flexibele nieuwe samenwerkingsvormen in winkelgebieden en op bedrijventerreinen. Binnen een compaan community staan alle deelnemers on- en offline met elkaar in contact. Compaan maakt gebruik van Chainels, een online en realtime werkend informatiesysteem voor ondernemerscollectieven.