Winkels en horeca zijn weer open! Dat betekent ook dat gasten en klanten méér dan welkom zijn! Hoe zorgt u dat u samen veilig en coronaproof bent én gastvrij en aantrekkelijk? Hoe verleidt u de gasten en klanten in uw gebied de coronamaatregelen te respecteren, zonder dwang of drang? Welke hulpmiddelen en technieken zijn er? En wat kunt u doen als het té druk wordt?
In het webinar Yes, we’re open presenteren Stad & Co en DNWS op donderdag 2 juli in 1,5 uur actuele en direct bruikbare kennis en praktische tips voor coronaproof gastvrije en veilige winkel- en horecagebieden in heel Nederland.
Opening door Hester Bunnik (DNWS) en Nicole Haas (Stad & Co)
Plenaire sessie: succesfactoren Eindhovense aanpak en binnenstedelijke samenwerking, door Eugène van Gerwen (Stad & Co)
Verdiepende sessie (keuze uit vier, met live chat en mogelijkheid voor vragen) onder leiding van een praktijkexpert
Samenvatting en afsluiting
In het centrum van Gouda komen winkelen, cultuur, historie en leisure sinds jaar en dag op een aantrekkelijke manier samen. De middelgrote stad, in binnen- en buitenland zou dit jaar een nieuwe toeristische trekker krijgen: de Cheese Experience. De vertraging die ontstond door de coronacrisis, is inmiddels weer ingelopen. Gouda is klaar om dagjesmensen en toeristen te verwelkomen! Maar hoe zorgt u in deze tijd voor een gastvrije en aantrekkelijke binnenstad? En welke rol speelt de toeristische attractie hierin? Centrummanager Hans van Aalst vertelt hoe Gouda dit voor elkaar krijgt en hoe alle betrokken partijen samenwerken om juist nu bezoekers gastvrij en veilig te ontvangen. Meld u hier aan >>
Het wordt steeds drukker op straat. Fijn, maar ook uitdagend! In winkels worden looproutes en richtlijnen vaak duidelijk gecommuniceerd, maar hoe pakt u dat aan in de openbare ruimte? Bastiaan Overeem van Netherlands Board of Tourism & Conventions (NBTC) en Syan Schaap van Event Safety Institute nemen u mee in de wereld van crowd management in de openbare ruimte. Zij verdiepen zich al jaren in het sturen en reguleren van bezoekersstromen op toeristische plekken en grote evenementen in Nederland. Vanuit deze kennis geven zij waardevolle tips en delen ze praktijkvoorbeelden uit verschillende gemeenten. Meld u hier aan >>
Nudging betekent mensen een ‘duwtje’ geven in de gewenste richting via subtiele aanpassingen in de omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de sticker van een vlieg in de urinoirs op Schiphol, die mannen beter laat ‘mikken’. Een goede nudge stimuleert dus gedrag; op een onbewuste manier en vaak met een knipoog. Ideaal voor winkel- en horecagebieden die op zoek zijn naar positieve manieren om het gedrag van bezoekers en bewoners te beïnvloeden. Gedragspsycholoog Bob van Dam van D&B laat u in deze sessie zelf ervaren hoe onbewuste prikkels uw gedrag sturen en introduceert de quickscan ‘Grip op gedrag’. Deze sessie geeft u zo niet alleen inzicht in gedrag aan de hand van theorie- en praktijkvoorbeelden, maar ook concrete handvatten om zelf met deze kennis aan de slag te gaan. Meld u hier aan >>
Lange tijd hingen er borden met ‘Blijf thuis!’ boven de snelwegen. Nu veel coronamaatregelen stap voor stap worden versoepeld, komen ook gasten en bezoekers weer terug. Hoe ontvangen winkel- en horecagebieden iedereen gastvrij én veilig? De kunst is mensen op de juiste manier te prikkelen, uit te dagen en te motiveren om de nieuwe werkelijkheid te respecteren. Gastvrijheidsexperts Milo Berlijn en Kyra van Daatselaar van Trainmark nemen u mee langs talloze voorbeelden van coronaproof gastvrijheid. Hoe laat u mensen ontspannen zonder de regels te verwaarlozen? Hoe zorgt u dat zowel bezoekers als medewerkers weer graag komen? Wat is het effect van lokaal gastheerschap en hoe toont u dat in woord en daad? Een sessie vól voorbeelden van hoe een simpel, positief gebaar tot een groots effect kan leiden. Meld u hier aan >>
2 november, 2020
10:00 – 11:30
Vul het onderstaande formulier in om u aan te melden voor deze activiteit.